Rabu, 31 Mac 2010

Hari Ini Hari Perebutan Jejaka Ke?!

Rabu, 31 Mac 2010

Untuk kisah hari ini...
Kat kelas tu, dah lah pelajar lelakinya dah hampir pupus, ada pula kes perebutan lelaki dalam kelas tu. Hahahaha... Buang tebiat...

Sebenarnya penulis sendiri bengang dah duduk dalam kelas tercinta tu. Mana tidaknya... Ada pula di antara budak perempuan dalam kelas tu yang berebutkan seorang lelaki. Yang direbutkan tu pula boleh dikatakan pelajar terhandsome sekali dalam kelas tu (agaknya lah...sebab dia dah jadi rebutan). Yang jadi rebutan tu pula, siapa lagi kalau bukan pelajar lelaki yang baru masuk dalam kelas ni awal tahun ni.. Aiseymen, Dham... datang-datang kau ke sekolah ni, masuk ke kelas ni, dah jadi rebutan si gadis-gadis pula. Tadi saja ada yang berkerenah bila nampak si jejaka itu dekat dengan gadis lain. Belum lagi yang mengaku-ngaku jejaka rebutan tu kepunyaannya. Buang tebiat betullah. Buat malu saja...

Waktu Pendidikan Jasmani dan Kesihatan tadi sebenarnya ada kisah lawak. Mula-mula kami pergi ke gelanggang bola tampar. Si Suhaimi yang baru datang selepas sukan tadi pun ada bersama. Di gelanggang bola tampar, masing-masing buat hal masing-masing. Pelajar lelaki dan beberapa pelajar perempuan bermain futsal dengan membuat gelanggang yang tidak sebesar gelanggang futsal sebenar. Ada pelajar perempuan yang cuba menjaringkan bola. Yang selebihnya termasuk penulis hanya duduk-duduk jadi pemerhati sahaja.
Setelah Cikgu Norazian datang, dia suruh kami ke gelanggang bola keranjang. Cikgu suruh kami main di galanggang tu saja. Jadi, datanglah kami duduk mengelilingi Cikgu Azian. Dia suruh kami pergi main bola. Jadi, adalah pelajar yang akur pergi bermain. Konon nak main bola keranjang la... Termasuk si Suhaimi. Penulis dan beberapa orang pelajar lain hanya duduk saja, tak ikut serta - malas.
Ha... Waktu inilah ada kisah lawak. Tengah asyik dorang bermain bola keranjang, Suhaimi berjaya membuat jaringan. Dengan semangat penuh kekusyukannya, dia berpusing kebelakang. Sebenarnya dia nak kata "kemenangan telah diperolehi" lebih kurang macam tu lah. Penulis dah lupa. Tapi, tak habis kata-katanya, baru nak sebut perkataan "kemenangan" tu, kepalanya dah terhentak bola yang baru dijaringkannya tu. Entah siapa sebenarnya membaling bola tu, tak sengaja tepat kena kat kepalanya. Apalagi, penulis dan kawan-kawan serta cikgunya sekali ketawa tak henti. Sakit perut dibuatnya. Sewaktu penulis tengah menaip entri bahagian ini pun penulis terketawa kerana terbayang keadaan ketika itu. Sabar sajalah kau Suhaimi. Nasib dia hari ni memang kurang baik lah.
Setelah penat bermain, kami duduk mengerumuni Cikgu Azian. Disebabkan dah tak nak main lagi, Cikgu Azian pun mula lah membuka cerita. Katanya, dalam buku teks PJK ada satu bab mengenai "Perasaan". 'Berceramah' lah cikgu mengenai bab tu. Tidak salah kita mempunyai perasaan terhadap orang lain, kata cikgu. Tapi, janganlah... cikgu minta kami sambung. Entah apa difikirannya, Adham tiba-tiba kata "mengharap". Edeh! Diam-diam ada feel dia. Dalam kes ni pun kami ketawa. Hahahaha... Sebenarnya, janganlah lebih-lebih... perlu pandai kawal diri. Itu lah sebenar-benarnya. Kalau nak tau selanjutnya, bacalah sendiri kat buku teks PJK tingkatan 5. Bagi yang belum masuk tingkatan lima tu, sabar-sabar saja lah. Yang dah pernah buka tajuk tu, faham-faham sendiri sajalah ya.

Selepas PJK sepatutnya PQS. Tapi, ustazah tak masuk ke kelas pula. Ada kerja dia agaknya. Semalam Adham minta penulis cari lagu nyanyian Rahimah Rahim. Katanya tajuk lagu tu Bunga Dan Cinta. Puaslah penulis cari lagu tu semalam sampai terlambat nak publish kisah 5 Hibiscus pada hari semalam kat blog ni. Cari punya cari tajuk yang sama, tak jumpa. Asyik google tunjuk tajuk lagu Gadis Dan Bunga, penyanyi yang sama. Adham ni salah bagi tajuk ke...? Jadi, penulis tengoklah lirik lagu Gadis Dan Bunga tu. Ceh, sah-sah dia salah bagi tajuk! Jadi, waktu PQS yang tak ada guru tu, penulis bagilah dia lirik lagu yang dia minta cari tu. Dah dia asyik boring kot, dia cari pula lagu-lagu lain dalam fail penulis. Hari tu dia juga bising sebab penulis asyik simpan lirik lagu nasyid saja. Datang-datang dia kat tempat Azrinah, katanya "nak menghiburkan kamu". Aiseymen...
Tengah time-time tiada guru tu, tiba-tiba ada seorang pelajar perempuan baru masuk dalam kelas. Kelas menjadi gamat sikit kerana pelajar itu ialah Nor Fasha Afina! Tahun lepas Fasha merupakan pelajar baru SMKM dan masuk ke kelas 4 Hibiscus (kelas kami). Tapi, awal tahun ini kononnya dia dah berpindah ke sekolah baru. Entah apa kes, pindah balik ke SMKM. Aiman baru saja pindah, ada yang datang menggantikannya... Bilangan pelajar pun tidaklah berkurang. Tapi, pelajar lelakinya tetap sikit. Huhuhuhu... 
Waktu guru tiada dimanfaatkan dengan baik. Dorang si Annira, Suriani, Shahira dan beberapa orang pelajar lagi sibuk menghias papan kenyataan kelas. Rajin dorang menghias kelas. Tepukan untuk mereka.

Matapelajaran terakhir untuk hari ini ialah Science. Keputusan kedudukan dalam kelas bagi Ujian Bulan Mac dah keluar. Tapi, keputusan tu betul-betul mengejutkan. Siti Hajar yang selalu berada di ranking pertama sebelum ni jatuh ke nombor empat. Adham pula yang dapat nombor satu. Tapi, tu logik juga la sebab Adham memang pandai. Tempat kedua ialah Dina Astrina dan tempat ketiga ialah Nur Anis Afiqah.
Keputusan hujung tahun lepas sebenarnya;
1. Siti Hajar
2. Nur Falina
3. Nurfatihah Athirah

Tapi, keputusan Ujian Bulanan Mac 2010;
1. Mohd Adham
2. Dina Astrina
3. Nur Anis Afiqah
4. Siti Hajar
5. Nur Falina
6. Nurfatihah Athirah
Cuba perhatikan nombor 1, 2, dan 3 bagi peperiksaan hujung tahun lepas dan nombor 4, 5, dan 6 bagi ujian bulanan ni. Sama kan turutannya. Tapi, kedudukannya yang buat tak puas hati. tu Ada ura-ura mengatakan, berkemungkinan cikgu akan buat semakan markah lagi kat bahagian S/U Peperiksaan tu. Kononnya ada markah yang salah key-in. Nasib baiklah Guru S/U Peperiksaan ialah Cikgu Hisham (guru Science kami tu).

Bila melihat Adham dapat nombor 1 dalam kelas, ada lagi bunyi-bunyi perebutan bangga tu. Hahahaha... Tak habis-habislah...

3 ulasan:

** riena ** berkata...

assalam..nice st0ry pwen..1 jax k0men aku..ADHAM iz mine 0k..huhuhuhu

** riena ** berkata...

ADHAM iz mine k..........

N Athirah berkata...

riena: aiseymen si Riena... hahaha...

Dehearty Playlist

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template