Isnin, 26 April 2010

Update baru!!!

Penulis memohon maaf kerana lama tak update blog kelas ini. Bukan tidak ada cerita sepanjang lama tak update, ada macam-macam cerita... tapi penulis saja yang tidak punya masa yang cukup untuk post kisah-kisah tu dalam blog ini. (waktu penulis sedang tulis entri ini pun sebenarnya dalam keadaan jari telunjuk tangan kiri penulis sakit dan tak dapat digunakan untuk menekan keyboard komputer)

Untuk pengetahuan pembaca, dalam minggu-minggu penulis tidak menulis entri baru dalam blog ini, sebenarnya telah masuk seorang pelajar baru dalam kelas 5 Hibiscus. Tapi, pelajar ini tidak mengambil matapelajaran aliran agama atau sosial. Entah matapelajaran apa yang diambilnya. Namanya Arif... dan jarang kelihatan di dalam kelas. Faham-faham ja lah ya.

Minggu lepas ada pertandingan Majlis Tadarus Al-Quran Sekolah-sekolah (MTAQSS) Peringkat W.P Labuan. Empat orang pelajar perempuan dari kelas 5 Hibiscus menyertai Pertandingan Nasyid > Nur Anis Afiqah (solo), Annira (pemain muzik), Nurul Akidah (penyanyi latar), dan Nurfatihah Athirah (penyanyi latar). Kumpulan nasyid sekolah mendapat tempat ketiga Festival Nasyid yang berlangsung di Dewan SMK Labuan.
Mohd Shareen Azmie pula mewakili sekolah dalam pertandingan Tulisan Khat kategori lelaki. Sayangnya Shareen hanya menapat temoat keempat sahaja.
Siti Hajar mewakili sekolah dalam pertandingan Tulisan Jawi kategori perempuan (menggantikan Annira). Juga tidak mendapat tempat.
Akhir sekali, Nurfatihah Athirah (penulis sendiri) mewakili sekolah dalam pertandingan Syarahan kategori perempuan (untuk dua sesi > syarahan biasa dan syarahan spontan). Yang ini penulis mendapat tempat kedua walaupun inilah penyertaan kali pertama dalam seumur hidup penulis.


26 April 2010 (Isnin)

Pagi selepas perhimpunan ada pejumpaan Mentor Mentee dahulu, barulah masuk ke kelas. Hari ini, matapelajaran PSK kami belajar di Bilik Pendidikan Seni sebab Cikgu Jasmini nak tunjukkan tayangan slide. Di penghujung waktu, seperti biasa cikgu membahagi-bahagikan tugas mengikut setiap kumpulan.

Masa Add Math, belajar macam biasalah. Hari ni kami menamatkan topik ke-5.

Lepas rehat ialah matapelajaran Science, seperti biasa di Makmal... kali ini di Makmal Kimia. Mula-mula kami belajar sikit mengenai asid, lepas tu ada semacam eksperimen, menggunakan asid untuk melubangkan kertas. Tapi, cubaan itu tidak berjaya. Patutlah tak berjaya, sekali check, asid tu dah expired tahun lepas. Jadi, tindak balasnya dah kurang laaa...
Last sekali sebelum masuk kelas, kami buat letupan menggunakan metal. Tahun lepas sebenarnya kami dah buat dah, letupan kuat. Tadi kami minta cikgu buat lagi, kali ni nak bagi tunjuk kat pelajar baru kelas kami tahun ni seperti Adham, Shafika, Dwi Sartika, dan Syuaida (Arif sepanjang hari ini tak masuk kelas).

Lepas Science ialah Mathematics di kelas. Belajar macam biasa. Tapi, banyak rungutan sebab cuaca panas. Panas di Labuan tak sama macam Semenanjung. Waktu malam pun panas juga sekarang.

Matapelajaran terakhir sekali hari ini ialah Bahasa Inggeris. Sejak minggu lepas (atau dua minggu lepas) kami dah ada guru ganti sementara. Guru sandaran ja... bukan guru tetap sekolah. Hari ini kami minta cikgu keluarkan awal. Dalam jadual kelas memang kami balik jam 2.40 petang... tapi, dari waktu Teacher Amiah mengajar lagi kami selalunya dikeluarkan awal... tak sampai pun jam 2.40 petang. Paling kerap, kami keluar jam 2 petang.
Dalam lebih kurang 10 minit sebelum jam 2, si Falina tanya cikgu, hari ni balik jam berapa. Sebenarnya cikgu tak nak bagi keluar awal. Ramai yang minta dikeluarkan awal, lagipun susah nak dapatkan transport. Ada yang minta cikgu keluarkan jam 2.15... macam-macam permintaan. Lastnya, si Adham dengan wajah selambanya berkata, "sekarang sajalah!" Lebih kurang macam tu lah. Sesuai pula dengan wajah dia tu... hahahaha...

Tapi, ada satu perkara yang buat ramai yang 'panas'. Dahlah cuaca sekarang panas, ada pula yang bikin panas. Cikgu tu kata, siap kami salin apa yang ditulisnya di papan tu, baru boleh balik. Ok... pegang kata-kata dia tu. Semangat kami menyalin petikan BI yang ditulisnya tu. Sampailah dia tulis soalan yang perlu dijawab, pun kami salin. Tapi, walaupun kami dah siap salin, dia tak bagi pun kami keluar. Alasannya, dia nak kami dapatkan maksud perkataan yang dibulatkannya tu. Sebenarnya kaya bah semua pelajar ni nak dapatkan kamus seorang satu. Yang buat orang sakit hati, dia tak tepati kata-katanya tu. Siapa tak sakit hati macam tu.
Penulis sendiri pun berapa lama penulis dah siap menyalin pun tak boleh keluar juga. Kami tahulah cikgu tu ada transport sendiri, boleh keluar berapa lambat yang boleh. Tapi pelajar-pelajar ni, bukan semua senang dapat transport. Belum lagi yang tinggal jauh tu...lagilah susah.
Gara-gara sikap cikgu tu, penulis tanpa segan-silu, tanpa rasa gentar terus berkata-kata menyatakan rasa tidak puas hati penulis pada guru tu. Bukan tak nak menghormati guru walaupun dia hanya guru sandaran... tahun lepas pun sampai ada dua orang guru sandaran kelas kami, kedua-duanya pun kami hormat. Tapi, guru tu pun janganlah bertindak over. Lainlah kalau sekolah ni 'kaya sangat'... ada bas sendiri, boleh hantar pelajar tu balik rumah masing-masing kalau tak ada transport, boleh bagi makan percuma untuk pelajar yang balik lewat disebabkan ada kelas. Kalau macam tu tak mengapalah.


*Hari ini keadaan kelas agak 'panas' sedikit. Ada pergaduhan di kalangan pelajar... tapi tak ketara sangat la...

P/s: kepada rakan-rakan sekelas, penulis berharap ada sesiapa yang dapat membantu penulis menjadi penulis  tambahan untuk blog ini. Jika ada di antara rakan sekelas ini (5 Hibiscus) yang sudi menjadi penulis tambahan blog ini, bolehlah terus beritahu kepada penulis (N Athirah), atau emailkan ke nathirah_perwila@yahoo.com

0 ulasan:

Dehearty Playlist

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template